Melkoverschot

De ene week gebruiken we meer verse melk dan de andere. Bij het ontbijt, in de koffie of ik maak bechamelsaus voor over de lasagne. Deze week ging er iets fout met de houdbaarheidsdata. Normaal gesproken liggen alle pakken netjes op volgorde in de koelkast maar nu had ik twee pakken over met een datum van een week geleden. Maar na kijken, ruiken en proeven bleek er helemaal niets mis mee. En weggooien, daar doen we hier niet aan.

Pannenkoeken bakken is dan één van de opties. Maar op maandag pannenkoeken bakken, dat past niet zo in mijn systeem. Custardpudding is het geworden. Twee volle schalen staan af te koelen in de keuken. Met als extraatje nóg een opruimer erin verwerkt: de laatste kruidnoten gingen erdoor. Dag, Sinterklaasje! 👋


Volg de aanwijzingen op de verpakking van de custard en doe op het laatste moment de kruidnootjes (of bitterkoekjes in stukjes 😋) erdoor. Een beetje geduld is wel een vereiste. In de tijd dat de melk opwarmde, kon ik de lege kliko halen aan het einde van de straat én m'n lunch klaarmaken. Goed roeren tussendoor voorkomt schrobben want het brandt snel aan.


Vlug folie eroverheen doen, leerde ik ooit van mijn oma: mijn familie houdt niet van melkvellen.


Op de site van Landleven staan nog meer ideeën om een melkoverschot op te lossen, wat dacht je van hopjesvla of chocoladevla?

Reacties

Populaire posts